דף הבית » כללי » “העצמת עובדים” – מהי המשמעות? וכיצד ניתן לעשות זאת נכונה

“העצמת עובדים” – מהי המשמעות? וכיצד ניתן לעשות זאת נכונה

בוודאי יצא לכם להיתקל במהלך חייכם בשני סוגים של מקומות עבודה. הראשון הוא עסק בו העובדים חסרי מוטיבציה, עושים את המוטל עליהם בלבד ומתחלפים בתדירות גבוהה. השני הוא עסק בו העובדים בעלי מוטיבציה, יעילים וצוברים ותק. לעיתים ניתן לזהות את הפערים הללו אפילו בשני עסקים בתחום זהה ועם תנאי העסקה דומים. אז מה גורם לעובדים בעסק אחד להרגיש תסכול ובשני להפך? במקרים רבים הגורם המכריע הוא תחושת אי מסוגלות וקשר רעוע עם הארגון. אחת הדרכים היעילות לשפר תחושות אלו היא העצמת עובדים. אז מהי עצמת עובדים? ואיך עושים זאת בצורה הטובה ביותר?

העצמת עובדים, מה זה אומר?

המושג העצמת עובדים מגיע מתוך עולם הפסיכולוגיה הארגונית. בפשטות, העצמת עובדים היא יצירת מוטיבציה פנימית של העובד לביצוע עבודתו. הטענה היא שכאשר לעובד יש רצון פנימי לבצע את עבודתו מתוך אמונה בעשייה ובארגון, הוא ירצה להיות פעיל, להשפיע על סביבת העבודה ויהפוך לתושייתי ושבע רצון.

איך אפשר לבצע העצמת עובדים איכותית?

נקודת הפתיחה החשובה ביותר היא להחליט לבצע בארגון שלכם העצמת עובדים. מרגע ששמתם את מוטיבציית העובדים כמטרה, קבעתם ישיבות הנהלה שידונו בזה והתחלתם להניע תהליכים לשיפור הקשר בין הארגון לעובדים, אתם בדרך הנכונה. ישנן דרכים רבות לבצע העצמת עובדים, חלקן מתמקדות בפרט וחלקן בצוות.

תגמולים

אחת הדרכים הבסיסיות ביותר להעצמת עובדים היא תגמולים אישיים וקבוצתיים. קביעת תגמולים עבור ביצועים טובים בעבודה מהווים תמריץ לעבודה איכותית ומגבירים השתתפות של העובדים בארגון. בקביעת תגמולים חשוב למצוא איזון בהגדרת היעד. מצד אחד אם קובעים יעד נמוך מדי לתגמול, הוא לא יהווה אתגר, כולם יגיעו אליו, והוא יהפוך מהר מאוד לחסר חשיבות. מצד שני אם קובעים יעד גבוה מדי שקשה להשיגו, העובדים עלולים להרגיש תסכול ולוותר על הניסיון.

תמיכה חברתית

פעמים רבות עובדים מתוסכלים וחסרי מוטיבציה הם אלה שחסרה להם אינטראקציה חברתית בסביבת העבודה. הסביבה החברתית בעבודה חשובה לשגרה חיובית ולקהילתיות. על ידי הקצאת זמן לאירועים חברתיים, גיבוש העובדים, ויצירת קהילתיות, ניתן להגביר את תחושת השייכות של העובדים לצוות ולארגון.

מנהיגות חיובית

כאשר קיימת מערכת יחסים תומכת וחיובית בין מנהיגי הארגון לעובדים, העובדים יטו להשקיע יותר בעבודה ולהרגיש מועצמים. מנהיגים רבים נוטים להצביע רק על הלקויות. מנהיג חיובי שם לב למעשים חיוביים, ולמגמות טובות, ומשבח את העובדים בגינם.

שיתוף מידע

עובדים שאינם מודעים למה שמתרחש בתוך הארגון, או לרמת ההצלחה שלו, ירגישו מנותקים מהארגון ותיפגע המוטיבציה שלהם. חלק מהעצמת עובדים הוא שיתוף כמה שיותר מידע לעובדים. עובד שמודע למשימותיו של הארגון יוכל לקחת יוזמה פעילה ולעבוד בצורה עצמאית. עובד שמודע לרמת הביצועים של הארגון ירגיש מחויבות לשיפור או שימור התוצאות הללו. מידע קריטי נוסף הוא מידע מקצועי. עובדים נוטים תמיד לשאוף להתפתח, ללמוד ולהתקדם. אם עובד מרגיש שאינו מרוויח אף אחד מאלה בעבודתו הוא יחוש תסכול והתנוונות. אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע תחושות אלו היא לספק לעובדים הדרכות, קורסים מקצועיים, והרצאות מקצועיות.

האם זה עוזר?

מחקרים הוכיחו שהעצמת עובדים מסייעת הן לאפקטיביות ניהולית והן לאפקטיביות של העובדים. חשיבה חדשנית של הארגון על העצמת עובדים מסייעת לעובדים לפתח חשיבה חדשנית בעצמם. העצמת עובדים יכולה לשפר את שביעות הרצון מהעבודה, את המחויבות הארגונית ולמנוע תחלופת עובדים תכופה. “מכלל אקסקלוסיב” מסייעת לארגונים רבים בתחום הבנייה בהעצמת עובדים על ידי מתן הרצאות מקצועיות במגוון נושאים. זה הזמן להשקיע בהעצמת עובדים ולהפוך את הארגון שלכם לנחשק ומוביל בתחומו. 

דילוג לתוכן